Spisanie.to header-object

facebook facebook facebook
Регистрация Вход
Потребителско име
Парола
Запомни ме
Влезте чрез:
Всички полета са задължителни

Стенната живопис в Италия

  16 Август 2014 903 видяна
(1 глас)

Забързаният и комерсиален свят, в който живеем днес, ни оставя прекалено възбудени и уморени. Резултатът от това може да се забележи в типа изкуство, което се създава около нас. Като популярно изкуство в днешно време се приемат бликащи с енергия и живост картини, объркано излагане на показ на цветове и линии. Много съвременни и модерни творби са крещящи и резки произведения - предназначени главно да развличат и да доставят удоволствие, да предизвикват и стимулират чувства и усещания.

Най-ранните сведения за стенната живопис датират отпреди 30 000 години и се появяват в пещера във Франция. От този момент досега, изкуството на стенната живопис е оцелявало, като успоредно с промените на времето, интересът към него ту е спадал, ту се е покачвал.

Списание Life in Italy пише, че именно през Италианския ренесанс стенната живопис се превръща в център на вниманието за изкуството по света. Като едни от най-забележителните примери за стенната живопис от този период са фреските на Микеланджело, изрисувани в Сикстинската капела.

Но това не може да се каже, че е единственият пример. Италия определено е богата на образци на стенната живопис.

Във Флоренция още през 1424 година се е зародило това изкуство, като първите фрески са изрисувани в църквата "Санта Мария Дел Кармине". В нея се намира прочутата със стенописите си капела Бранкачи. Те са създадени като комбинация от произведенията на двама творци: Мазачо и Мазолини, а цикълът бил завършен след по-късните реставрации на Филипино Липи.

През петнадесети век най-великите творби на стенописната живопис са произведенията на известния италиански художник от епохата на Ренесанса Джото, на най-изтъкнатия северноиталиански художник Андреа Мантеня и на още един италианец - Антонио Писанело.

Изумителните стенописи от тринадесети век, изрисували Баптистерията в Парма, били нарисувани от анонимни художници, чиято работа била силно повлияна от византийската култура.

Всеки ценител на това изкуство има възможност и да види произведенията от стенописна живопис на най-видния представител на Пармската школа - италианския ренесансов художник Антонио Алегри да Кореджо. Те се намират в базиликата, която е един от италианските примери за архитектурен паметник на раннохристиянското изкуство в град Равена, "Сан Джовани Еванджелиста".
Франциската готическа църква, която се намира във Флоренция, базиликата Санта Кроче, изобразява фрески от художници като Таддео Гадди, Анджело Гадди, Джото ди Бондоне. Трябва да се отбележи, че базиликата е известна и с друго нещо. Служила е като място, където велики италиански личности са погребвани.

Църквата "Капела Дел Маджи", намираща се във Флоренция, всяка година привлича безброй туристи и причината за това са кръговете от фрески на три нива. Те са изработени от италианския ренесансов живописец Беноцо Гоцоли.

Има твърде много образци на стенната живопис в Италия. Достатъчно е човек да направи няколко „крачки" из Апенините и тутакси пред очите му ще се разкрие една впечатляваща история на това изкуство.

Според Life in Italy, причината за сегашния интерес към стенописа е възстановяването през 1860 година на музея в Апостолическия дворец във Ватикана - Сикстинската капела.

Фреските са много повече от техника за рисуване. Те са едно житейско упражнение, което учи на важни качества като търпение, трудолюбие и умение. За да се създаде един стенопис се изисква много време, самият процес обхваща много стъпки. Цветовете, които се използват за рисуването на фрески, са нежни и смекчени.
Образите, които всеки един ценител може да открие по фреските, са многобройни, но всеки един от тях създава впечатление и усещане за собствено движение и плътност.

Свързани статии
Коментари
Трябва да , за да може да публикувате коментар!

Коментирани